Slováci za vianočné darčeky tento rok najčastejšie zaplatia od 150 do 300 eur. Túto sumu minie viac ako tretina ľudí. Pre porovnanie, susedia Česi budú mať Vianoce o niečo štedrejšie, keďže najviac z nich dá na darčeky v prepočte od 200 do 400 eur. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, väčšina Slovákov nakupuje veci pre blízkych pod stromček v e-shopoch, štvrtina naopak skôr preferuje kamenné predajne. Mnohí „idú po cene“, najviac ľudí zháňa časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu, no je tu 15 percent takých, čo vyslovene všetky kupujú len vo výpredajoch. TOP 5 tohtoročných vianočných darčekov Slovákov má poradie – oblečenie, kozmetika, hračky, knihy a elektronika.
Celková suma, ktorú dá najviac Slovákov (36 %) za všetky vianočné darčeky, sa pohybuje v rozmedzí od 150 do 300 eur. O niečo menej – 100 až 150 eur, minie 13 percent a s výdavkami do 100 eur sa chce zmestiť rovnako 13 percent opýtaných. Na druhej strane, je tu pätina ľudí (21 %), ktorí si dovolia dať za darčeky od 300 do 500 eur a 7 percent sa dostane s týmito výdavkami na úroveň od 500 do 1 000 eur. „Ako nám ukázali dáta z prieskumu, maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov, je ich 25 percent. Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom 2000 eur, tých je 44 percent,“ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Reprezentatívny prieskum pre spoločnosť Home Credit robila agentúra Ipsos na Slovensku aj v Česku. Vyzerá to tak, že susedia Česi budú mať Vianoce o čosi štedrejšie. Najviac z nich (32 %) minie za darčeky v prepočte od približne 200 do 400 eur, čo je o dosť viac, ako je najčastejšia suma u Slovákov, a to spomínaných 150 až 300 eur. Pre porovnanie - v ČR je priemerná mesačná mzda v hospodárstve niečo cez 1830 eur, no na Slovensku 1520 eur, teda je o vyše 300 eur nižšia. Životná úroveň viacerých Slovákov núti k tomu, aby aj vianočné darčeky nakupovali v zľavách, no pre mnohých to zase nie je podstatné. Najviac je takých (54 %), ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len vtedy, ak naň náhodou narazia a 9 percent respondentov zľavy nijako neovplyvňujú. Je tu však 15 percent ľudí, ktorí vyberajú všetky darčeky iba za akciové ceny. „Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur (23 %), vo veku 18 - 26 rokov (22 %), z východného Slovenska (20 %) a so základným vzdelaním (35 %),“ komentuje J. Ondrušek.
TOP 3 – oblečenie, kozmetika, hračkyKeď sa pozrieme na, čo si nájdu ľudia na Slovensku najčastejšie pod vianočným stromčekom, tak v prípade presnej polovice populácie to bude oblečenie. Tesne za ním je kozmetika (49 %), nasledujú hračky (40 %), knihy (39 %), elektronika (24 %), hotovosť (23 %), poukážky (18 %), darčekové balíčky (17 %), športové vybavenie (16 %), zážitky (12 %), šperky a hodinky (10 %), jedlo (7 %) a dovolenka (5 %). Jeden zo sto sa môže tešiť na živý darček v podobe domáceho zvieratka.
Väčšinu cez e-shop, zvyšok v obchodeZ roka na rok pribúda ľudí, ktorí nakupujú darčeky z pohodlia domova prostredníctvom e-shopov. Najviac je takých (46 %) , ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zbytok v kamenných predajniach. Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa 9 percent a iba v e-shopoch štyria zo sto opýtaných. Treba ale pripomenúť, že každoročne rastie i počet pokusov o čoraz sofistikovanejšie podvody. „Zákazníkom radíme, aby nakupovali iba v overených e-shopoch, čítali si recenzie na internete alebo dali na odporúčania známych. Najbezpečnejšie sú platby pri európskych e-shopoch, pretože tieto platby sú zabezpečené silným dvojfaktorovým overením klienta. Takúto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo Európy. Najbezpečnejšou formou úhrady platieb sú kreditné a debetné karty. Určite je však vhodné neukladať si údaje o platobnej karte v internetovom obchode pre ďalšie nákupy" radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.
Ako naložiť s nechcenými darčekmi? Počas každého Štedrého večera sa pri rozbaľovaní darčekov bežne stáva, že kupujúci sa jednoducho netrafia do vkusu či veľkosti obdarovaných. V takom prípade prichádza na rad riešenie citlivej situácie – čo s tým urobiť? Ako ukázal prieskum pre Home Credit, najviac je takých, ktorí si darček nechajú a nič nepovedia (40 %). Pre pätinu respondentov „žiadny darček nie je nevhodný“ a 16 percent si ho neskôr vymení za iný. Sú tu však aj 4 percentá ľudí, ktorým „sa to nemôže stať, lebo si darček vyberajú sami“.
* Reprezentatívny prieskum od 11. do 15. 11. 2024 na vzorke 1005 respondentov realizovala agentúra Ipsos prostredníctvom aplikácie Instant Research exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.Kontakt pre novinárov: Kateřina Dobešová tisková mluvčí Home Credit ČR a SRE-mail: katerina.dobesova@homecredit.czTel.: (+421) 736 473 813Poznámka pre editorov:Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s. v roku 2023 úvery v celkovej výške 274,6 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk
Skupina PPF pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Investuje do rôznych odvetví - od telekomunikácií a médií, cez finančné služby, elektronický obchod, biotechnológie, až po nehnuteľnosti a mobilitu. Skupina má aktíva v hodnote viac ako 43 miliónov eur a celosvetovo zamestnáva 55 000 ľudí (k 31. 12. 2023).