Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta, no do svojej…

Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta, no do svojej reklamy investujú len pár percent

05. 02. 2025

Slovenské eseročky a SZČO si za uplynulých päť rokov najčastejšie požičiavali na kúpu auta, pričom na tento účel peniaze použila až tretina z nich. Následne smerovali ich pôžičky na vykrytie aktuálneho nedostatku financií a na prevádzkové výdavky. Ako ďalej vyplýva z prieskumu pre spoločnosť Home Credit, každý desiaty podnikateľ použil pôžičku na rozbeh svojho biznisu a len 6 percent z peňazí bolo investíciou do reklamy. Viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem si v rámci poslednej pôžičky požičala do 15 tisíc eur, no jeden z desiatich prekročil hranicu 50 tisíc. Kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky boli podľa nich, okrem úrokovej sadzby, aj výška mesačnej splátky a možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo.

Samostatne zárobkovo činné osoby a predstavitelia spoločností s ručením obmedzeným v prieskume pre Home Credit odpovedali na otázku - Na aké účely boli využité vaše pôžičky pre podnikanie alebo firmu za posledných 5 rokov? Dáta ukázali, že suverénne najčastejšie si požičiavali na kúpu auta alebo iného vozidla (33 %), potom to bolo na pokrytie aktuálneho nedostatku hotovosti (23 %) a prevádzkové výdavky (21 %). „Pätina prostriedkov smerovala do vybavenia firmy a rovnako aj do zavedenia nových produktov či služieb a ďalej to boli investície do rozšírenia výroby, a to v prípade 17 percent. Jeden z desiatich respondentov uviedol pôžičku na rozbeh podnikania a len šiesti zo sto ľudí investovali do reklamy a zviditeľnenia svojho podnikania,“ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Keď sa pozrieme na výšku poslednej pôžičky, tak viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem (56 %) si požičala sumu do 15 tisíc eur. Z nich bolo najviac takých (11 %), ktorí potrebovali od 10 do 15 tisíc. Menej ako 2 tisíc eur potrebovalo len 8 percent a rovnaký počet zase od 2 do 4 tisíc eur. Na druhej strane je tu 12 percent tých, ktorí si na podnikanie požičali od 30 do 50 tisíc eur a 10 percent opýtaných, ktorí siahli po viac ako 50-tisícovej pôžičke.

„Dá sa povedať, že mnohí Slováci – podnikatelia idú, tak povediac, na istotu. Ja zaujímavé, že až tretina opýtaných podnikateľov oslovila na poskytnutie pôžičky len jedného poskytovateľa či banku, s ktorým má už nejakú skúsenosť. Ďalších 51 percent si porovnalo ponuky viacerých bánk, s ktorými už v minulosti prišli do styku. No a len 15 percent porovnávalo aj ponuky takých poskytovateľov, s ktorými doteraz nemali žiadnu skúsenosť,“
hovorí J. Ondrušek z Home Creditu. Najviac bolo takých (41 %), ktorí si porovnali ponuky od dvoch bánk, ďalších 28 percent zvažovalo finančné produkty troch a 13 percent dokonca štyroch konkurenčných poskytovateľov pôžičie

Podľa čoho si podnikatelia vyberali pôžičky?

Zdrojom informácií o jednotlivých pôžičkách a pre ich prípadné porovnanie boli pre respondentov v najvyššej miere internetové stránky bánk (37 %), následne bankoví poradcovia (28 %) a rovnako tak aj internet banking či mobil banking (28 %). Nasledovali internetové porovnávače (23 %), recenzie na webe (20 %) a finanční poradcovia (19 %).

A čo najviac vplývalo na to, pre ktorú banku či poskytovateľa sa nakoniec podnikatelia a firmy na Slovensku rozhodli? „Ukázalo sa, kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky v prípade firiem a podnikateľov sú, okrem úrokovej sadzby a ročnej miery percentuálnych nákladov, výška mesačnej splátky a tiež možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo,“
dodáva J. Ondrušek.

Treba si dať pozor aj na možné sankcie
„Každému dlžníkovi, akejkoľvek pôžičky, v konečnom dôsledku dlžnú sumu môžu poriadne predražiť prípadné sankcie. Hocikomu sa môže stať, že sa so splátkou omešká alebo sa dostane do neočakávaných finančných ťažkostí, a to samozrejme, platí ešte viac u podnikateľov v prípade sezónnych výkyvov tržieb. Preto by mal každý sledovať aj to, čo nastane v tomto prípade. Niektoré spoločnosti majú sankčné poplatky nastavené veľmi prísne a vysoko. Na trhu, na druhej strane, existujú aj pôžičky, kedy si bežní ľudia aj podnikatelia môžu meniť v rámci vopred daných mantinelov výšku mesačných splátok, odložiť ju alebo predčasne splatiť bez poplatku. Treba si teda všímať aj tieto dôležité parametre,"
radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.


* Kvantitatívny prieskum, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, realizovala agentúra Perfect Crowd medzi predstaviteľmi SZČO a s.r. o. od 25.11 do 8. 12 2024 v Slovenskej republike.


Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR

Tel.: +420736473813 

E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz


Spoločnosť Home Credit a. s. bola založená v roku 1997 a dnes je súčasťou globálnej fintech skupiny, ktorá vo svojom odvetví patrí k najväčším na svete. Home Credit pomáha ľuďom nielen pri nákupoch na splátky priamo v obchodoch a na internete, ale ponúka aj hotovostné úvery a úvery na autá, konsolidáciu existujúcich pôžičiek či kreditné karty. Na Slovensku poskytol Home Credit Slovakia, a.s. v roku 2023 úvery v celkovej výške 274,6 miliónov eur. Viac na www.homecredit.sk

Skupina PPF
pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Investuje do rôznych odvetví - od telekomunikácií a médií, cez finančné služby, elektronický obchod, biotechnológie, až po nehnuteľnosti a mobilitu. Skupina má aktíva v hodnote viac ako 43 miliard eur a celosvetovo zamestnáva 55 000 ľudí (k 31. 12. 2023).